masterclass motten borduren

Datum: zaterdag 8 maart 2025, 11:00-17:00
Locatie: Het Natuurhistorisch, Rotterdam
Informatie en inschrijven: Het Natuurhistorisch

Liefhebbers van wol en zijde bekijken motten vaak met argusogen. Je wil niet dat ze jouw favoriete wollen trui of mooie zijden blouse tot kraamkamer en voedselvoorziening van hun nageslacht maken. Maar net als dagvlinders komen ook nachtvlinders in vele verschijningsvormen. Als je die van dichtbij bestudeert, kun je niet anders dan verwonderd raken over de zachte lijfjes, bijzondere vleugelpatronen en karakteristieke voelsprieten.

In de masterclass neem je de rijkdom van vormen, kleuren en motieven van de nachtvlinder als vertrekpunt om je eigen mot te ontwerpen. Merlijne deelt haar inspiratie en werkwijze en rijkt je een palet aan borduursteken aan. Al bordurend in diverse technieken en materialen geef je vorm aan een unieke mot. Deze kan je verwerken tot broche of patch om daarmee je kleding te verfraaien, of misschien wel een mottengat te maskeren… Ervaring met naald en draad en een enigszins priegelige werkwijze is vereist. Merlijne voorziet in materialen, maar leuk als je zelf nog een bijzonder draadje of kraal meeneemt.

embroidered insect by Merlijne Marell

picture by Fan Liao for Crafts Council Nederland

Metamorfosen in de vingers

Onderstaande tekst schreef ik op verzoek van Straatgras, het online magazine van Het Natuurhistorisch. Je kunt het artikel hier in de oorspronkelijke context van het tijdschrift bekijken.

Met oog voor detail en liefde voor gepriegel tast ik mijn omgeving af. Diezelfde blik en tastzin neem ik vervolgens mee in mijn atelier, waar ik mijn impressies vertaal naar drukwerk op papier. Ik hou van vingers in vette inkt, krullen linoleum vanonder mijn guts, het oneindige spel van kleuren toepassen en weglaten. Scherpe vormen en uitgebalanceerde composities in linosnede* laat ik contrasteren met zachte kleurnuances en schilderachtige texturen van monotype**. Aan mij de opdracht om met deze werkwijze een boek te illustreren over metamorfosen in het dierenrijk. In dit artikel neem ik je mee in mijn illustratieproces en licht ik aan de hand van enkele voorbeelden toe hoe ik als maker biologische fenomenen onderzoek en verbeeld.

Schaven tot het werkt

Uitgeverij Lannoo staat bekend om haar grote non-fictie prentenboeken voor kinderen, waarin feitelijke kennis over de natuur samengaat met oogstrelende illustraties. Het gaat er niet om dat de lezer de dieren exact kan determineren. Eerder gaat het om een boeiende balans tussen het verstrekken van biologisch correcte informatie en het op een artistiek aantrekkelijke wijze weergeven daarvan. Vier jaar geleden ontstond het plan om samen met bioloog en auteur Geert-Jan Roebers zo’n boek over metamorfosen te maken. De inhoud kreeg in overleg vorm. En het leuke van werk in opdracht is dat ik aan de slag ga met onderwerpen die ik misschien zelf niet direct zou kiezen.

In het geval van Metamorfose kwamen er heel wat dieren voorbij waarvan ik niet veel wist, en waarover Geert-Jan me nog veel wist bij te brengen. Er was geen beginnen aan om elk dier ook in het echt op te zoeken. Kwallenlarven zijn daarvoor te klein, de cyclus van de zeventienjaarscicade te tijdrovend, de habitat van de albatros te exotisch, de paaiplek van de paling te diepzee. Het is fantastisch dat er dan toch zoveel over te vinden is via de online beschikbare kennis van wetenschappers, websites van enthousiaste amateurfotografen of gedigitaliseerde prentenkabinetten. Maar ook dat leek soms wel een expeditie in een ondoordringbaar woud. Kon ik deze bron wel vertrouwen, was er niet nog een scherpere opname van het allerkleinste larvenstadium, kon ik de tenen ook zonder gras zien, hoe ziet het bovenaanzicht eruit? Ik selecteer bruikbaar beeldmateriaal en verken het onderwerp verder in mijn schetsboek. Ondertussen ontstaat er vaak ook al een idee over de compositie en de kleuren die ik wil gebruiken. Daarna is het een kwestie van de noodzakelijke informatie in die compositie te dwingen en te schaven tot het werkt.

Vorm en vormeloosheid

De herculeskever is één van de grootste kevers die op aarde rondloopt (én vliegt!). Opmerkelijker is misschien nog wel de larve, die in volgroeid stadium nog een tikje forser is. Formaat is in dit geval dus van belang, en om te illustreren hoe het zit met de onderlinge verhouding tussen eitje, larve, pop en kever, gebruik ik mijn eigen handen als referentie. Als keverliefhebber ben ik bekend met het volwassen stadium van dit dier, maar nog uiterst verwonderd over de transformatie van de vlezige, vormeloze massa, via het popstadium naar zo’n glimmend, gepantserd, geprononceerd gevaarte. Al schetsend in potlood leer ik het insect beter kennen. Ik ontwaar de haartjes tussen schild en pootjes. Ik definieer de vorm en vormeloosheid van een pop. Ik doe mijn guts voor hoe die de plooien van de larve kan bepalen. Ik bedenk waar meerdere kleurlagen zullen stapelen en hoe het eitje daarin zal oplichten door het papier onbedrukt te laten.

Herculeskever, linosnede en monotype

Priegelen en smeren

Sommige dieren ken ik beter, uit eigen tuin bijvoorbeeld. Als ik bekend ben met het beestje, vind ik het ook makkelijker om er mijn eigen vorm aan te geven. Ik kan mijn beeldmateriaal beter loslaten of vrijer interpreteren. Alsof het meer vertrouwd zijn met het karakter van de vormen en het gedrag, meer vrijheden verleent in het kiezen van kleuren of het vertalen naar een grafische weergave. Zo is iedereen wel bekend met het rood-met-zwarte-stippen kevertje en kan ik het zevenstippelig lieveheersbeestje benaderen vanuit de techniek. De duidelijke stippen, goed gevormde pootjes en de harde belijning van het schildje zijn prima uit te werken in linoleum. Tegenover die straffe vormen wil ik in de achtergrond het organische karakter van monotype benutten.

Mijn oog is al op de snijbiet in de moestuin gevallen, alsof de kleurige stelen gemaakt zijn om in vegen geel en magenta - voor grafici bekende primaire kleuren - te drukken. Het rood van het lieveheersbeestje zal aldus uit magenta en geel bestaan, en om de aantal drukgangen te beperken, zullen die kleuren in combinatie met het bladgroen het ‘zwart’ moeten vertolken. Het is heerlijk om naast het gepriegel met de guts ook zo vrij te kunnen smeren en vegen met doekjes, wattenstaafjes en een kwast.

Zevenstippelig lieveheersbeestje, linosnede, monotype en kleurpotlood

Composities construeren

De natuur is een eindeloze inspiratiebron, maar ook de kunstenaars die mij voorgingen, reiken mij via hun werk ideeën en oplossingen aan. Zo inspireert Ernst Haeckel met zijn evenwichtige, symmetrische composities, die ik bijvoorbeeld toepas op de metamorfose van de krab. Het werk van Maria Sibylla Merian laat prachtig zien hoe je de totale levenscyclus van één soort op de waardplant kunt tonen. De gedaantewisseling van de koninginnenpage laat ik op die manier afspelen op de wilde peen. En bij de honingbij knipoog ik naar Maurits Cornelis Escher, die in zijn Metamorphosis III een fragment met bijen opnam. Ik bestudeer zijn aanpak en denk: dit kan beter. Het moet ook beter, want ik heb tenslotte de opdracht om de volledige gedaantewisseling van de honingbij in beeld te brengen.

Voor mij is het geen puur esthetische constructie. De honingraten hebben een aantrekkelijk bovenaanzicht vanwege de repeterende hexagoon. Dat is een goed perspectief om een minuscuul larfje te zien liggen. En het laat zich goed transformeren naar een symmetrische bloem. Maar om het eitjesleggen door de koningin zichtbaar te maken, en de volgroeide larve en het popstadium te tonen, leent zich het zijaanzicht van de bekervormige cellen beter. Daarom combineer ik in mijn beeld beide perspectieven in een grafisch verloop, van zij- via bovenaanzicht naar de bron van nectar en stuifmeel.

Honingbij, linosnede, monotype en kleurpotlood

Poëtische vormenpuzzel

Een dergelijke vormenpuzzel haal ik ook uit bij de eendagsvlieg. Het Drents Museum schotelt inspiratie voor op een metalen bord naar ontwerp van Johanna van Eijbergen. Zij gaf ten tijde van de art nouveau uiterst gestileerd vorm aan kleine inheemse flora en fauna. Ik leer haar werk kennen door een opdracht van het museum in de periode dat ik ook aan het boek werk. In een ander ontwerp van Van Eijbergen komt pijlkruid voor en dat ligt dus voor het grijpen als ik een oeverplant zoek waar ik de uitsluipende eendagsvlieg op kan laten rusten.

Dat de compositie ook voor het boek zo gestileerd is, dank ik aan Van Eijbergen. Net als zij hijs ik het bescheiden beestje in onbeduidende bruintinten op een podium. Want hoewel de verschijning niet meteen in het oog springt, is de levenscyclus nogal opmerkelijk; een aanloop van twee jaar als larve om uiteindelijk in één dag uit het water op te stijgen, te paren, eventueel eitjes af te zetten en ter ziele te gaan. Wat is het dan mooi om zo’n kort leven te vereeuwigen in een poëtische compositie.

Driehoekeendagsvlieg, linosnede, monotype en kleurpotlood

Ingespannen turen

Het is ingespannen turen als ik mijn onderwerpen bestudeer, maar ook als ik mezelf op mijn vingers kijk. Hoe deze potloodlijnen neerzetten, de guts hanteren, de inkt op de plaat rollen en er plaatselijk weer minutieus afpoetsen. Als ik het papier oplicht om de druk te onthullen wanneer deze van de pers komt, en ik gespannen verwachtingsvol het resultaat beoordeel. Na zo’n intensieve tijd in mijn atelier gaat die blik onvermijdelijk mee naar buiten. Dan zie ik mijn omgeving in gutsbewegingen en monotypevegen.

Het boek Metamorfose. Over uitsluipers, ontpoppers, openklappers en andere veranderlijke dieren is geschreven door Geert-Jan Roebers en uitgegeven bij Lannoo.
De tentoonstelling Metamorfose: poëzie van de verandering toont de originele boekillustraties en hoe deze tot stand kwamen. Deze is t/m 16 maart 2025 te bezoeken in Het Natuurhistorisch.

*Een linosnede is een stuk linoleum waar met gutsen een reliëf in is gesneden. Deze fungeert als een soort reuzenstempel, die ik met een roller ininkt. De hooggelegen delen pakken de inkt en brengen deze tijdens het drukken over op het papier. Je kunt meerdere afdrukken maken van dezelfde linosnede.

**Monotype is een druktechniek waarbij je maar één (mono) afdruk kunt maken. Ik rol een koperen plaat in met drukinkt. De afbeelding ontstaat door plaatselijk de inkt weg te vegen, als omgekeerd schilderen. Daarvoor gebruik ik een kwast, maar ook doekjes, wattenstaafjes of een stokje; elk gereedschap laat een ander spoor na. De druk van de pers brengt de resterende inkt over van het koper op het papier. Dit doe ik voor elke kleur apart en zo stapelen die zich één voor één op. Waar de kleuren elkaar overlappen ontstaat een mengkleur.

Metamorfose bij Vroege Vogels radio

Het fragment is hier terug te luisteren, vanaf 1:10

Dat wij mensen van een baby opgroeien tot een volwassene is peanuts vergeleken met een vlinder die ook een pop en rupsfase kent. Over al die bijzondere gedaanteveranderingen in het dierenrijk maakten kunstenaar Merlijne Marell en schrijver Geert-Jan Roebers het boek Metamorfose, over uitsluipers, ontpoppers, openklappers en andere veranderlijke dieren. En vanaf vandaag zijn de tekeningen ook te bewonderen in het Natuurhistorisch museum Rotterdam. Verslaggever Merlijn Schneiders van Vroege Vogels bezoekt de tentoonstelling. De tentoonstelling Metamorfoses, poëzie van verandering is vanaf vandaag nog tot en met 16 maart 2025 te zien in het Natuurhistorisch museum Rotterdam.

tentoonstelling Metamorfose in Het Natuurhistorisch

De tentoonstelling Metamorfose: poëzie van de verandering - boekillustraties van Merlijne Marell is te zien van 17 november 2024 t/m 16 maart 2025, in Het Natuurhistorisch te Rotterdam!

Met oog voor detail en liefde voor gepriegel tast Merlijne Marell haar omgevende natuur af. Diezelfde blik en tastzin neemt zij mee wanneer ze haar impressies vertaalt naar drukwerk op papier. Scherpe vormen en uitgebalanceerde composities in linosnede laat ze contrasteren met zachte kleurnuances en schilderachtige texturen van monotype. 

Over de schouder van de maker mogen we in deze tentoonstelling meekijken naar de originele illustraties van het boek Metamorfose. We zien hoe Merlijne Marell de onderwerpen in potlood verkent, het schetsboek gebruikt als extern werkgeheugen, vlakken en lijnen definitief maakt in linoleum, en inkt overbrengt via een koperen plaat. Hoe zij met gutsen, wattenstaafjes en poetsdoekjes vorm geeft aan kikkerdril en larvenmassa. En hoe zij een zwart-witte panda, een doorzichtige kwal en een bruine mug met evenveel gevoel voor kleur tot leven brengt als bonte vogels en vlinders.

Eindeloos geduldig vereeuwigt Merlijne Marell eendagsvliegen en zeventienjaarscicaden. Aandachtig wijdt ze zich in haar atelier aan transformerende processen. Laag voor laag neemt ze je mee in de poëzie van de verandering.

Deze tentoonstelling laat proces en resultaat zien van het illustratiewerk voor het boek Metamorfose. Over uitsluipers, ontpoppers, openklappers en andere veranderlijke dieren, geschrevendoor Geert-Jan Roebers en uitgegeven bij Lannoo (november, 2024).

Metamorfose!

Het is zover, Metamorfose ligt vanaf vandaag in de boekwinkels! Ook in mijn eigen online winkeltje is het boek te bestellen, eventueel gepersonaliseerd met een handtekening en/of opdracht. Ook zijn illustraties uit het boek te koop als kaart of kunstdruk. Ik ben heel blij dat ik dit werk nu kan delen met jullie en ben zo benieuwd naar de reacties…

15 jaar!

Vijftien jaar geleden schreef ik mijn bedrijf in bij de Kamer van Koophandel. Vijftien jaar ben ik zelfstandige. Zelfstandig zonder personeel, zelfstandig maker, kunstenaar, illustrator, vormgever, auteur, ... Zelfstandig, maar met de schurk aan mijn zijde. Zelfstandig, maar met hulp van heel veel lieve mensen om me heen. Zelfstandig, maar met superleuke opdrachtgevers en fijne samenwerkingen. Zelfstandig in een almaar groeiend netwerk van mensen die mij inspireren, motiveren, steunen, uitdagen, doen reflecteren. Volgens mij sta ik ingeschreven als reclamebureau, omdat er destijds geen passender creatief beroep te kiezen viel. Het was bovendien niet eens een heel bewuste keuze om een eigen bedrijf te starten. Het was gewoon een verplicht gevolg van willen maken. Van willen leven van en met de kunst. Daar heb ik de afgelopen jaren heus wel eens aan getwijfeld. Maar nu niet meer. Ik wil zo veel mogelijk van mijn tijd besteden aan het vormgeven van een eigen wereld. Materiaal en gestalte geven aan mijn ideeën (of sommige mooie ideeën van anderen). En delen in mijn verwondering over onze omgeving van natuur, kleur en taal. Instagram is soms mijn reclamebureau, maar liever laat ik mijn werk voor mij spreken, in de fysieke wereld. Je bent me afgelopen jaren wellicht tegen gekomen als boek, als tentoonstelling, als postkaart, als borduurwerk of prent. We hebben handen geschud als collega zelfstandige, als opdrachtgever - opdrachtnemer, als verkoper - klant, als partners in crime, als curator - kunstenaar, als docent - student. In de toekomst hoop ik al die petten regelmatig te blijven wisselen, maar te blijven maken vanuit dezelfde kern. Ik kijk uit naar wat er gaat komen, en ik hoop dat jij daar ook weer deel van uitmaakt. Dankjewel voor het meewandelen de afgelopen tijd.

Merlijne in haar atelier

boek Metamorfose

Het omslag-ei is gelegd! En ik weet dat er een boek uit gaat komen, in november, bij uitgeverij Lannoo. Ik kan niet wachten, en ik kan ook niet rustig in m’n nest liggen, want zo’n proces van 🥚 naar 🐝🐞🦋🐼🪰🦀🪼🦜 is een grote transformatie. Nog een zomer lang verwoed broeden, dan zal Metamorfose. Over uitsluipers, ontpoppers, openklappers en andere veranderlijke dieren van Geert-Jan Roebers (tekst) en mij (illustraties) naar de drukker gaan.

Kruidentuin Nederlands Openluchtmuseum

In het Nederlands Openluchtmuseum is het nieuwe jaarthema geopend: Keuzes bepalen je koers. In de Kruidentuin wordt aandacht gevestigd op de diverse kwaliteiten van planten, waaronder geneeskrachtige eigenschappen of de mogelijkheid om textiele vezels te verven. Opnieuw gingen DeJong&DeWitte en ik een vruchtbare samenwerking aan, waarbij zij in audio en ik in beeld, het karakter van enkele nutsplanten overbrengen. Daarnaast onderging het tuinhuisje een transformatie en mocht ik in opdracht van het NOM vorm geven aan een ‘binnentuin’ op de muur. Een aanrader om deze zomer een kijkje te gaan nemen! Of alvast online

paardenbloem bordje

masterclass motten borduren

Datum: zaterdag 29 juni 2024, 10:00-16:00
Locatie: State of Fashion, Rembrandt Bioscoop, Arnhem
Organisatie en info: Crafts Council Nederland

Liefhebbers van wol en zijde bekijken motten vaak met argusogen. Je wil niet dat ze jouw favoriete wollen trui of mooie zijden blouse tot kraamkamer en voedselvoorziening van hun nageslacht maken. Maar net als dagvlinders komen ook nachtvlinders in vele verschijningsvormen. Als je die van dichtbij bestudeert, kun je niet anders dan verwonderd raken over de zachte lijfjes, bijzondere vleugelpatronen en karakteristieke voelsprieten.

In de masterclass neem je de rijkdom van vormen, kleuren en motieven van de nachtvlinder als vertrekpunt om je eigen mot te ontwerpen. Merlijne deelt haar inspiratie en werkwijze en rijkt je een palet aan borduursteken aan. Al bordurend in diverse technieken en materialen geef je vorm aan een unieke mot. Deze kan je verwerken tot broche of patch om daarmee je kleding te verfraaien, of misschien wel een mottengat te maskeren… Ervaring met naald en draad en een enigszins priegelige werkwijze is vereist. Merlijne voorziet in materialen, maar leuk als je zelf nog een bijzonder draadje of kraal meeneemt.

KunstKerstMarkt

Komend weekend is er een kerstkunstmarkt op de Hes in Oosterbeek. Ik neem deel met een selectie drukwerk: van kaart tot boek tot prent, van bijzonder betaalbaar tot uniek en handgedrukt. Als ik iets speciaal voor je mee kan nemen, laat het me dan weten. Ik verheug me je daar te zien!

zaterdag 9 en zondag 10 december  2023
13.00 - 17.00 uur
Stichting Scarabee
De Hes 29 (Arnhems Buiten), Klingelbeekseweg, Oosterbeek.

Route naar H29:
 Neem op de rotonde Arnhems Buiten de afslag naar DE HES.
 Rijd via de Schutterij naar het ijzeren hek (aan de rechterkant)
 en rijd daar DE HES op.
 Volg de rode pijlen.